Co jest grane?

Mam w zwyczaju siadać co jakiś czas z kalendarzem w ręku i zapisywać najciekawsze z nadchodzących koncertów. Dlaczego więc nie podzielić się pomysłami na spędzenie czasu? Wybór jest czysto subiektywny, podyktowany tylko i wyłącznie moimi preferencjami, kiedy więc przyjdzie komuś na myśl zapytać, dlaczego jest tu koncert X, a nie ma Y, odpowiedź zawsze będzie brzmiała: „bo tak mi się podobało!” 😉
Najczęściej jeżdżę na koncerty do Katowic, Warszawy i Wrocławia, uwzględniłem więc głównie koncerty odbywające się w tych miastach. Zdarza mi się też jednak zapuszczać dalej, jak choćby do Berlina (a czasem również do Wiednia), więc znajdziecie tu również koncerty Berlińczyków. Nie wykluczam, że z czasem dopiszę jeszcze koncerty odbywające się w innych miastach.

STYCZEŃ
12 I, NOSPR
Paul McCreesh & Gabrieli Consort & Players grają Händla. Nie jestem wielkim fanem muzyki barokowej, ale dla McCreesha na pewno warto się wybrać.

19 I, NOSPR
Leonard Slatkin dyryguje Patetyczną Czajkowskiego, a w programie jest też jego własna kompozycja.

LUTY
2 II, NFM
Eiji „wyginam śmiało ciało” Oue dyryguje utworami Ravela (II suita z Dafnisa), Bernsteina, Gershwina (Koncert F-dur) i Debussy’ego (Faun).

2 i 3 II, FN
Jerzy Maksymiuk dyryguje swoim własnym utworem (Arbor vitae), kompozycją kolegi po fachu (III Symfonia Jana Krenza) oraz II Symfonią Bernsteina. Dzieł Maksymiuka i Krenza posłuchamy z przyjemnością, Bernsteina przeżyjemy…

8, 9 i 10 II, Berliner Philharmonie
Bernard Haitink w zastępstwie za Zubina Mehtę poprowadzi koncert złożony z dzieł Weberna (Passacaglia), Berga (Koncert skrzypcowy z Kavakosem!) i Dvořáka (VII Symfonia). Takie zastępstwa to ja rozumiem!

9 II, NOSPR
Spec od zapomnianej muzyki polskiej, Łukasz Borowicz, tym razem przypomni Symfonię F-dur Polonia Emila Młynarskiego. Oprócz tego w programie prawykonanie Czterech monologów antycznych Piotra Mossa.

22, 23 i 24 II, Berlin
Tańce słowiańskie Dvořáka, I Koncert fortepianowy Bartóka, a na deser Sinfonietta Janáčka. Gra Barenboim, dyryguje Rattle. Czy naprawdę muszę pisać coś więcej?…

23 i 24 II, FN
Rachmaninow – Tańce symfoniczne i Koncert d-moll. Gra Nikolai Lugansky, dyryguje Antoni Wit. Drugi Trzeci Racha w tym sezonie. Czy przebije Giltburga?…

MARZEC
1 III, NFM
Giuliano Carmignola zagra to, co mu wychodzi najlepiej: Vivaldiego!

1 III, NOSPR
Antoni Wit poprowadzi VI Symfonię Brucknera na koncercie poświęconym pamięci Stanisława Skrowaczewskiego.

6 III, Berliner Philharmonie
Recital Maurizio Polliniego z utworami Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina.

8 III, FN
Julia Fischer i Yulianna Avdeeva zagrają dzieła Brahmsa, Szymanowskiego i Szostakowicza. Ciekawe!

9 III, NOSPR
Penderecki wielkim kompozytorem jest, dobrym dyrygentem bywa. Jak mu wyjdzie Requiem Verdiego?…

14 III, FN
Gościnny koncert Houston Symphony Orchestra, w roli solistki (w Serenadzie Bernsteina) Hilary Hahn.

14 III, NFM, 15 III, NOSPR
Recital Anne-Sophie Mutter i Lamberta Orkisa. To na to można nie pójść?…

16 III, NFM
Pasja Arvo Pärta. Przepiękna muzyka.

17 III, FN
Najbardziej snobistyczna impreza sezonu, czyli inauguracja Festiwalu Beethovenowskiego. Ale Zimerman gra Bernsteina, więc nie można przegapić!

18 III, NOSPR
Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent wykonują Pasję Janową Bacha i  to na… poranku symfonicznym! Rozumiem, że na następnym poranku będzie Gurrelieder albo Symfonia tysiąca? Ewentualnie Parsifal

19 III, NOSPR
Znowu Mutter, tym razem w Koncercie Beethovena.

23 III, NFM
Nie dość, że Mahler, to jeszcze Pieśń o ziemi. Kusicie! 😉

24 III, Berlin
Festtage 2018 (festiwal organizuje Staatsoper, ale koncerty odbywają się w Philharmonie)
Wiedeńczycy grają VII Symfonię Mahlera, dyryguje Daniel Barenboim.

29 III, NOSPR
Recital Daniila Trifonova, a w programie m.in. Grieg i Chopin.

29 III, Berlin
Festtage 2018 – Martha gra Fantazję Debussy’ego na fortepian i orkiestrę, a po przerwie Barenboim dyryguje misterium Męczeństwo św. Sebastiana. Wśród solistów m.in Anna Prohaska.

30 III, FN
Zakończenie Festiwalu Beethovenowskiego z udziałem Christopha Eschenbacha. W programie Stabat mater Dvořáka.

31 III, Berlin
Festtage 2018 – podwójny recital w wykonaniu Marthy & Barenboima. W programie m.in. transkrypcja uwertury do Holendra tułacza Debussy’ego i kompozycje tego kompozytora, w tym Preludium do Popołudnia faunaMorze.

KWIECIEŃ
6 i 8 IV, Berlin
Rattle dyryguje koncertowym wykonaniem Parsifala. Wow! 😉

11 IV, NFM
Recital Garricka Ohlssona, a w programie utwory Beethovena, Skriabina i Schuberta. Brzmi apetycznie!

13 IV, NFM
Tenże sam Garrick Ohlsson gra Koncert Barbera, a Guerrero po przerwie dyryguje Dziewiątą Dvořáka.

18 IV, NOSPR
I Symfonia Mahlera, dyryguje Wit.

25 IV, NFM
Philharmonia Orchestra, Druga Ludwiga van B. i Pierwsza Gustava M. Dyryguje Salonen!

MAJ
11 V, NOSPR
Katowice Kultura Natura i Liebreich w Trzeciej Mahlera.

11 V, NFM
Andrzej Boreyko dyryguje utworami Salonena (świetny Koncert skrzypcowy!) i Strawińskiego, tym pierwszym polskim wykonaniem odnalezionego niedawno utworu Pogriebalnaja piesń. Drogi NOSPRze, drogi NFMie, nie rozerwę się!

18 V, NOSPR
Recital Leifa Ove Andsnesa z utworami m.in. Sibeliusa i Beethovena.

18 V, NFM
Eiji Oue i Amerykanie – Copland, Barber i Bernstein.

20 V, NOSPR
Znowu Andsnes, tym razem jako solista w Koncercie Brittena. Gra Tonhalle-Orchester Zürich, w drugiej części Nikołaj R.-K. i Szeherezada!

25 i 26 V, FN
Avdeeva i Maksymiuk, a w programie – Paderewski.

27 V, Berlin
Rattle dyryguje Trzecią Lutosa i Pierwszą Brahmsa.

CZERWIEC
1 VI, NFM
McCreesh dyryguje Mozartem i Elgarem, solo w Koncercie A-dur KV 488 gra Leonskaja.

3 VI, FN
Piotr Anderszewski gra Mozarta. Iść na ten koncert nie tylko wypada, wręcz trzeba!

7 VI, NOSPR
Trzeci Rachmaninowa po raz trzeci w tym sezonie, tym razem w wykonaniu Avdeevy. Dyryguje Boreyko. I znowu iść trzeba, przegapić nie wypada.

8 i 9 VI, FN
Zakończenie sezonu i Kandyd Bernsteina. W jednej z ról – Anne-Sophie von Otter.

15 VI, NOSPR
W Katowicach cięższe brzmienia niż w Wawie. Salome Straussa.

19 i 20 VI, Berlin
Pożegnanie Rattle’a z Berlińczykami, a w programie Szósta Mahlera. Jeśli nie dostanę akredytacji na ten koncert – zrobię podkop pod Filharmonią, albo wejdę tunelem wentylacyjnym. Przysięgam!