Wyprawy z muzyką

Czy jest coś, co może sprawić większą frajdę niż słuchanie muzyki? Oczywiście, to słuchanie muzyki z ludźmi, którzy też mają z tego frajdę! Stąd też wziął się pomysł organizowania Wypraw z muzyką. Pierwsza z nich ma szansę odbyć się w dniach 19 – 21 października, a jej celem będzie Londyn.

W stolicy Zjednoczonego Królestwa rezydują na stałe cztery wielkie orkiestry: London Philharmonic, London Symphony, Royal Philharmonic i Philharmonia. Podczas naszego wypadu do Londynu będziemy mieli okazję wysłuchania dwóch pierwszych ze wspomnianych zespołów w bardzo atrakcyjnych programach. Zapraszamy Państwa na wspólne spacery po mieście w ciągu dnia, a wieczorem na wyjątkowe przeżycia muzyczne.

 

Dzień 1 –SOBOTA – 19 października

Wczesnym rankiem wylot do Londynu z Warszawy – Lotnisko Chopina.

Przejazd komunikacją miejską do hotelu w ścisłym centrum miasta.

W trakcie pierwszego londyńskiego spaceru zajrzymy do Muzeum przy Royal Academy of Music – gdzie znajduje się m.in. kolekcja instrumentów z altówkami i skrzypcami z pracowni Stradivariusa na czele oraz oryginalny plakat koncertu Paganiniego. Zajrzymy na tętniący życiem Leiceister Square, a niestrudzeni zdążą zajrzeć do Muzeum Brytyjskiego

Po zakwaterowaniu proponujemy wykład na temat wieczornego koncertu i nieco czasu wolnego, a po nim wspólny wyjazd do Royal Festival Hall.

Od 2007 roku szefem London Philharmonic Orchestra jest Vladimir Jurowski, który słynie z niebanalnych pomysłów wykonawczych. Podczas koncertu artysta poprowadzi dwa utwory: Metamorphosis współczesnego angielskiego kompozytora Colina Matthewsa oraz II Symfonię c-moll Zmartwychwstanie Gustava Mahlera. Szczególnie ciekawie zapowiada się drugie dzieło. Pomimo długiego czasu trwania Symfonia Mahlera jest bardzo spójna i logicznie skonstruowana, nasycona spójną symboliką muzyczną. Kompozytor zabiera słuchacza w wędrówkę, która rozpoczyna się od marsza żałobnego w części pierwszej, wiedzie przez idyllę i zwątpienie wyrażane w częściach środkowych aż do zapierającego dech w piersiach wielkiego, apokaliptycznego finału z udziałem chóru. Mariaż stylistyk i gra konwencjami były dla współczesnych Mahlerowi krytyków niestrawne, zarzucali mu więc ochoczo wtórność i brak własnego stylu. Historia pokazała, jak bardzo się mylili, a II Symfonia jest obecnie jednym z najczęściej wykonywanych utworów kompozytora. Z pewnością interpretacja Jurowskiego będzie jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu koncertowego w Londynie, ponieważ jest on szczególnie znany ze znakomitych wykonań utworów Mahlera.

Powrót na nocleg w hotelu.

Dzień 2 – NIEDZIELA – 20 października

Po śniadaniu zapraszamy na wykład dotyczący wieczornego koncertu. Następnie powędrujemy nad Tamizę, po drodze zajrzymy min. do Katedra św. Pawła, przejdziemy Kładką Milenijną do Tate Modern.

Po chwili relaksu w hotelu  wybierzemy się do Barbican Hall.

Gwiazdą drugiego wieczoru będzie Sir John Eliot Gardiner, który zdobył sławę i uznanie świetnymi i nowatorskimi nagraniami muzyki epok baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu. W programie koncertu London Symphony Orchestra znajdą się trzy arcydzieła muzyki czeskiej. Koncert otworzą dwa mało znane i rzadko wykonywane poematy symfoniczne: Ballada o Blaníku Leoša JanáčkaZłoty kołowrotek Antonína Dvořáka. Koncert zwieńczy wykonanie przeznaczonej na kwartet solistów, podwójny chór, organy i wielką orkiestrę Mszy głagolickiej Janáčka, będącej jednym z największych arcydzieł muzyki chóralnej XX wieku. Ten zadziwiający utwór powstał w rekordowo krótkim czasie, kompozytor potrzebował bowiem zaledwie dwóch tygodni na przelanie swoich myśli na papier. Dzika, wybuchowa witalność tej muzyki, eksponowanie ostrej rytmiki i jaskrawe kontrasty rejestrów i dynamiki sprowokowały pisarza Milana Kunderę do stwierdzenia, że kompozycja ta jest „bardziej orgią niż mszą”. Kiedy zaś jeden z czeskich krytyków oświadczył arbitralnie krótko po prawykonaniu, że podjęcie tematyki religijnej jest wyrazem pogłębiania się religijności starego człowieka, rozwścieczony Janáček wysłał do redakcji kartkę, na które napisał tylko cztery słowa: „ani stary ani wierzący”.

Powrót na nocleg do hotelu.

Dzień 3 – PONIEDZIAŁEK – 21 października

Po wykwaterowaniu  spacer przez Oxford Street do Wigmore Hall.

Koncert Lawrence’a Powera (altówka i skrzypce) i Simona Crawford-Phillipsa  (fortepian) w programie dzieła Arthura Benjamina, Thomasa Adès (brytyjska premiera Trzech kołysanek na altówkę i fortepian), Françoisa Couperin, Maurice’a Ravela Igora Strawińskiego.

Powrót do hotelu po bagaże, przejazd na lotnisko komunikacją miejską.

Wieczorem przelot  do Warszawy.

 

UWAGA:

Dla pierwszych zdecydowanych 10 osób mamy zagwarantowane bilety na wszystkie przedstawienia umieszczone w programie. Dla pozostałych bilety będą rezerwowane w miarę otrzymywania zgłoszeń.

Kolejność zwiedzania i liczba zwiedzanych obiektów jest zależna od ustaleń grupy.

W Londynie będziemy korzystać z komunikacji miejskiej.

 

Świadczenia:

– opieka pilota

– opieka merytoryczna muzykologa i krytyka muzycznego,

– wykłady w trakcie pobytu przygotowujące do koncertu,

– przelot na trasie Warszawa – Londyn – Warszawa,

– 2 noclegi w hotelu 3* w ścisłym centrum Londynu – pokoje 2 osobowe,

– 2 śniadania angielskie w formie bufetu,

– indywidualny system audioguide,

– ubezpieczenie NW, KL.

 

Wstępna cena : 1970 PLN (cena gwarantowana przy grupie 20 osób)

Wstępna cena : 2150 PLN (cena gwarantowana przy grupie 10 osób)

 

Wyjazd będzie realizowany po zebraniu minimalnej grupy 10 osób.

Możliwość dopłaty do pokoju jednoosobowego 790 PLN.

Wydatki dodatkowe:

Bilety na wybrane koncerty są zależne od indywidualnych preferencji. Zakup biletów po ustaleniu z organizatorami i wpłacie odpowiedniej kwoty na konto biura podróży.

Bilety do muzeów. Wysokość opłat jest zależna od wielkości i zainteresowania grupy, a także od indywidualnych zniżek, najprawdopodobniej około 30 funtów.

Obiady istnieje możliwość rezerwacji posiłków przez pilota w zależności od zainteresowania w grupie.

Opłaty w funtach za wstępy do rezerwowanych muzeów zostaną zebrane na początku wycieczki.

 

Zapisy i informacje dodatkowe:

  • MAILOWE Zgłoszenie uczestnictwa prosimy wysłać do p. Moniki Wałkowskiej – adres mailowy kontakt@wyprawyz.pl. Kolejność zgłoszeń ma znaczenie przy rezerwacji pierwszych 10 biletów na koncerty.
  • W odpowiedzi na zgłoszenie otrzymają Państwo maila z numerem rezerwacji, tabelą dostępnych biletów, ankietą do wypełnieniaterminem wpłaty zaliczki i kontem do wpłaty zaliczki.
  • Wysokość zaliczki 700 PLN. Wpłacona zaliczka, w przypadku rezygnacji z wyjazdu lub w przypadku odwołania grupy z powodu małej ilości chętnych, do momentu potwierdzenia grupy jest w całości zwracana na konto wpłacającego.
  • UWAGA – POTWIERDZENIE GRUPY nastąpi najpóźniej do 06.09.2019.
  • POTWIERDZENIE REALIZACJI wyjazdu wyślę do Państwa mailem wraz z ZALEŻNĄ OD ILOŚCI WPŁACONYCH ZALICZEK ostateczną kwotą za wyjazd dla zebranej na dany moment grupy. Od daty mailowego potwierdzenia wyjazdu rezygnujący uczestnicy muszą liczyć się z kosztami rezygnacji. Wysokość potrącenia (KOSZT REZYGNACJI) będzie zależna od kosztów faktycznie poniesionych przez organizatorów.
  • Termin wpłaty pozostałej kwoty (ustalonej w zależności od wielkości grupy) to 15.09.2019.
  • BARDZO DZIĘKUJEMY ZA TERMINOWE DOKONYWANIE WPŁAT.
  • Po zebraniu grupy zapisujemy na listę rezerwową.

 

Opiekę organizacyjną nad wyjazdem sprawuje: 

Monika Wałkowska – pilotka wycieczek z kilkunastoletnim stażem, na zlecenie biur podróży współorganizatorka wycieczek tematycznych. Od kilku lat współrealizuje autorski cykl wyjazdów muzealnych  ‘Wyprawy ze Sztuką’ i ‘Wyprawy z Muzyką’ na spektakle i koncerty muzyki klasycznej.

Opiekę merytoryczną nad wyjazdem sprawuje:

Oskar Łapeta – muzykolog i krytyk muzyczny, publicysta, autor bloga Klasyczna Płytoteka, wykładowca Uniwersytetu Otwartego i Uniwersytetu Warszawskiego, współautor magazynu „Presto”. Autor prawie 500 publikacji naukowych i popularnonaukowych publikowanych na blogu Klasyczna Płytoteka, w „Muzyce”, „Kwartalniku Młodych Muzykologów”, „Przeglądzie Muzykologicznym”, „Res Facta Nova”, „Ruchu Muzycznym” oraz magazynie „Presto”. Autor pracy doktorskiej poświęconej życiu i recepcji twórczości kompozytora Eugeniusza Morawskiego.

ZAPRASZAMY 🙂