Warsaw Philharmonic/Karol Szymanowski

Kolejny album z wydawanej przez Warnera serii Warsaw Philharmonic dedykowany jest Karolowi Szymanowskiemu. Na krążku znalazły się trzy utwory tego kompozytora, same hity: Litania do Marii Panny op. 59, Stabat Mater op. 53 oraz III Symfonia Pieśń o nocy op. 27. Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej dyryguje Jacek Kaspszyk, w roli solistów możemy usłyszeć Aleksandrę Kurzak (sopran, op. 53 i op. 59), Agnieszkę Rehlis (mezzosopran, op. 53), Dmitry’ego Korchaka (op. 27) i Artura Rucińskiego (op. 53).

Rozpoczynająca album Litania to utwór dwuczęściowy, trwający niecałe dziesięć minut. Medytacyjny, skupiony klimat podkreślany jest przez subtelną orkiestrację. Kompozytor dawkuje orkiestrowe efekty specjalne z umiarem, dbając o to, aby służyły budowanej przez niego opowieści. To podkreślił zresztą w swojej interpretacji Jacek Kaspszyk, tworząc barwę wyrafinowaną, dyskretną, urzekającą urodą brzmienia. Jedwabisty głos Kurzak idealnie pasuje do tej muzyki. Jest zresztą mocno wyeksponowany, nie stapia się z orkiestrą, ale stanowi osobną warstwę.

Podobna solistocentryczność cechuje też nagranie Stabat Mater. Miałem przez to wrażenie, że zaburzony został pewien środek ciężkości pomiędzy solistami a chórem i orkiestrą. Muszę jednak oddać sprawiedliwość solistom, którzy wypadają w Stabat znakomicie. Swoje role prezentują w ekspresyjny sposób, nie popadając przy tym w przesadę. Również chór wypada imponująco – wyraziście i przejrzyście. Kaspszyk skupił się na stworzeniu skupionego i ascetycznego nastroju. Orkiestra potraktowana została bardziej jak subtelny akompaniament niż pełnoprawny uczestnik wydarzeń.

III Symfonia wypada tu najbardziej efektownie, a czarowna orkiestracja Szymanowskiego znajduje w Kaspszyku interpretatora wyczulonego na najlżejszą zmianę nastroju i ekspresji. Świetnie wypadają tu zarówno roziskrzone fragmenty utrzymane w cichej dynamice i wolnym tempie, jak i ogniste kulminacje. Dmitry Korchak sprawnie radzi sobie ze swoją partią. Zwraca uwagę bardzo dobra dykcja śpiewaka, a to wcale nie jest oczywiste w utworze śpiewanym po polsku. Pieści uszy nasycony, pełny i okrągły dźwięk orkiestry, a reżyseria dźwięku pozwala usłyszeć również środkowe i najniższe głosy.

Mamy tu wszystko, co jest w stanie zadowolić wybrednego melomana. Bardzo wysoki poziom wykonawczy, ciekawą i wnikliwą interpretację a także znakomity dźwięk. Gorąco polecam!

 

Karol Szymanowski

Litania do Marii Panny op. 59
Stabat Mater op. 53
III Symfonia Pieśń o nocy op. 27

Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej
Aleksandra Kurzak – sopran
Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Dmitry Korchak – tenor
Artur Ruciński – baryton
Henryk Wojnarowski – dyrektor chóru
Jacek Kaspszyk – dyrygent

Warner Classics

Related Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.